Africaventura Logo Colour Flate

Neem contact op

Sesriem Namibia

Veelgestelde vragen

over jouw reis naar Afrika

Vraag zoeken

Categorieën

Belangrijke vragen
Heb ik een reisverzekering nodig?

Wij adviseren je altijd een reisannuleringsverzekering af te sluiten, omdat het altijd kan gebeuren dat je kort voor de vertrekdatum door een onvoorziene ziekte, ongeval of andere redenen niet aan de reis kan deelnemen. Het afsluiten van een repatriëringsverzekering wordt sterk aanbevolen.

Wanneer je bij Africaventura-reis met een VISA-creditcard betaalt, ben je meestal gedekt, maar controleer dit bij de bank.

Indien je geen verzekering wenst af te sluiten, kan Africaventura niet aansprakelijk worden gesteld.

Wat gebeurt er als het minimumaantal deelnemers niet wordt bereikt?

Volgens onze algemene voorwaarden kunnen wij de reis annuleren als het minimum aantal deelnemers niet is bereikt tot 32 dagen voor aanvang van de reis.

In de regel informeren wij je twee maanden van tevoren om alternatieven te bespreken. Je kunt dan bijvoorbeeld een andere vertrekdatum of een alternatief land van bestemming kiezen. Als deze opties je niet bevallen, betalen wij de reeds betaalde reiskosten volledig terug. Zodra een reis gegarandeerd is, markeren wij dit op onze pagina "Data & Prijzen".


Kan ik de reis annuleren?

Het is altijd mogelijk om de reis te annuleren. In dit geval kan je van ons een redelijke vergoeding verwachten, die als volgt kan worden vastgesteld (als percentage van de reissom), rekening houdend met het tijdstip van terugtrekking, de verwachte besparing van kosten en de verwachte werving door een alternatief gebruik van de reisdiensten:

Voor boekingen in het CLASSIC-tarief:

  • tot 65 dagen voor vertrek 20%
  • van de 64e tot de 30e dag voor vertrek 25%
  • van de 29e tot de 15e dag voor vertrek 45%
  • van de 14e tot de 7e dag voor vertrek 60%
  • vanaf de 6e dag voor vertrek 80%
  • op de dag van vertrek en in geval van niet opdagen 90%

Voor boekingen in het FLEXI-tarief

  • tot 65 dagen voor vertrek 0%
  • van de 64e tot de 30e dag voor vertrek 20%
  • na 29 dagen voor vertrek zijn de annuleringskosten gelijk aan die van het CLASSIC-tarief

Volg deze link voor meer informatie over onze algemene voorwaarden.

Wat is VSocial en wat betekent de donatie?

Sociale betrokkenheid is voor ons bij Ventura TRAVEL al sinds onze oprichting erg belangrijk. Daarom heeft Ventura TRAVEL in 2002 de vzw VSocial opgericht. De vereniging steunt community toerismeprojecten in tal van landen in Latijns-Amerika.

VSocial ondersteunt de projecten niet alleen financieel, maar ook door kennisoverdracht. In dit overzicht kan je zien hoe de donaties worden gebruikt.

VSocial wordt voornamelijk gefinancierd door donaties, projectsponsoring en speciale giften van de deelnemers aan de reizen. Daarom maken we van elke deelnemer aan de reis 5-15 euro over als donatie aan VSocial. Dit is niet veel, maar zelfs met kleine bijdragen kan VSocial veel bereiken. Wanneer je dit niet wenst te doen, geef dan een korte opmerking in het opmerkingenveld van de boeking. De 5-15 EUR zijn al inbegrepen in alle reisprijzen, dus donaties zijn geen extra kosten.

Meer informatie over de projecten en het gebruik van de donaties vind je op de website van VSocial.

Welke luchthavens zijn beschikbaar?

In de regel bieden wij Amsterdam als standaard luchthaven aan. Voor de meeste rondreizen zijn er extra vertrekluchthavens in België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Welke dat zijn communiceren we op de pagina Data & Prijzen onder "Vluchtinformatie".

Zijn de groepsreizen ook bedoeld voor mensen met beperkte mobiliteit?

Deze reis is over het algemeen niet bedoeld voor mensen met beperkte mobiliteit. Wij verzoeken je vriendelijk contact met ons op te nemen voor gedetailleerde informatie en om een mogelijke deelname op maat te bespreken.

Wij bevelen een goede lichamelijke conditie aan om snel te wennen aan het reisritme. Voor onze dagelijkse excursies is echter geen speciaal fitness-level nodig.


Hebben jullie flexibele boekingsvoorwaarden?

Ja, natuurlijk! Wij zijn ons ervan bewust dat dingen kunnen veranderen in deze tijden. Wij bieden een reeks flexibele boekingsmogelijkheden zodat je met een gerust hart aan de reis kunt beginnen.

FLEXI FARE: Volledig en flexibel omboeken zonder gedoe. Met Flexi kan je de reis kosteloos omboeken of annuleren tot 65 dagen voor de reis. Je hebt ook de mogelijkheid van een goedkope omboeking en een terugbetaling van 80% tot 30 dagen voor vertrek.

Ontdek ons Flexi-tarief: op deze pagina vind je de speciale boekingsvoorwaarden die wij aanbieden.

Is mijn geld veilig?

We begrijpen uiteraard dat dit belangrijk voor je is - jouw reis is in veilige handen. Ons reiskrediet is dubbel verzekerd: door onze eigen verzekering en door de Duitse staat.

Bovendien garandeert een "Sicherungsschein" dat jouw geld beschermd is in geval van faillissement van kredietinstellingen of verzekeringsmaatschappijen.

Kan ik de internationale vluchten zelf boeken?

Ja, dit is mogelijk na overleg met jouw contactpersoon. Wij informeren je graag over de mogelijke korting die wij kunnen bieden voor de gewenste reis zonder internationale vlucht.

Wat gebeurt er met mijn aanbetaling als mijn reis wordt geannuleerd?

Als wij een reis moeten annuleren, nemen we contact op met elke reiziger en leggen we de situatie uit. Afhankelijk van het gekozen tarief zijn er in principe drie mogelijkheden:

  • Kosteloos omboeken naar een andere reis
  • Een reiskrediet (3 jaar geldig)
  • Terugbetaling van de borgsom
Wat moet ik weten over de accommodatie (één-/tweepersoonskamer)?

Voor wie alleen reist, biedt Africaventura de gratis optie "gedeelde tweepersoonskamer". Bij deze optie proberen wij tot ca. 4-6 weken voor vertrek een kamerpartner van hetzelfde geslacht te vinden met wie de tweepersoonskamer gedeeld kan worden. Als we niemand vinden, bieden wij een eenpersoonskamer aan voor de helft van de prijs.

Voor boekingen op korte termijn en in het geval van de laatste beschikbare plaats op de reis, kunnen wij de optie van de gratis "halve tweepersoonskamer" alleen herbevestigen als er al een geschikte boeking van een kamerpartner is. Zo niet, dan brengen wij het volledige tarief voor een eenpersoonskamer in rekening.

Als er een verzoek is voor een eenpersoonskamer, kan deze tegen een toeslag bijgeboekt worden. Je vindt de toeslag voor een eenpersoonskamer op de pagina Data & Prijzen.

Wat zijn de betalingsmogelijkheden?

Bij het boeken vragen wij niet direct een aanbetaling, de reservering kan vrijblijven worden gemaakt. Na ontvangst van de factuur vragen wij om een aanbetaling van 25%. Het resterende bedrag moet uiterlijk 30 dagen voor vertrek worden betaald. Betaling kan worden gedaan via bankoverschrijving of per creditcard (Visa en Mastercard). Meer informatie over de betalingsmogelijkheden vind je in de factuur.

Het is ook mogelijk om het bedrag in zoveel termijnen te betalen als je wilt. Deze dienst is gratis. Betaal gewoon het bedrag naar keuze op een tijdstip het beste uitkomt en herhaal het proces tot het saldo volledig is betaald.


Heb ik een visum nodig?

Met een Europees paspoort krijg je een gratis toeristenvisum aan de grens in Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en eSwatini. Zorg ervoor dat je paspoort nog minstens 6 maanden geldig is en dat er voldoende lege pagina's in uw paspoort zitten.

Zimbabwe vereist een toeristenvisum, dat bij aankomst contant of per creditcard kan worden betaald voor 55 USD of 45 EUR.

Voor meer informatie en andere bestemmingen bekijk deze pagina.

Moet ik een adapter of wereldstekker meenemen?

Veel accommodaties bieden adapters en USB-aansluitingen aan. Wanneer je het zekere voor het onzekere wilt nemen, is het heel praktisch om een eigen wereldstekker mee te nemen. De stopcontacten in zuidelijk Afrika zijn 220 V en 3-pins met ronde pinnen en in Oost Afrika 220 3 pins met vierkante pinnen. Adapters zijn te koop op de meeste internationale luchthavens en in supermarkten. Wij raden ook aan een powerbank en extra geheugenkaarten voor camera's mee te nemen.

Moet ik malariatabletten nemen?

Er is een risico van malaria in sommige gebieden van zuidelijk Afrika. Wij raden je aan advies in te winnen bij een arts wanneer u beslist of u malariatabletten wilt innemen. Wij raden je ook aan advies in te winnen bij een arts over vaccinaties zoals tuberculose, polio, gele koorts, tyfus, hepatitis, enz.

Wanneer ontvang ik mijn reisdocumenten?

Je ontvangt al de reisdocumenten in twee stappen:

  • Eerst ontvangt je een e-mail ter bevestiging van de reservering, samen met de factuur en ons verzekeringscertificaat.
  • Vervolgens ontvang je uiterlijk twee weken voor het begin van de reisdocumenten, alsmede je elektronische ticket.
Wat is de beste manier om te betalen?

Wij raden je niet aan veel contant geld mee te nemen vanuit Europa, aangezien je gemakkelijk geld kunt opnemen en/of een credit of debit kaart kan gebruiken. Het is wel praktisch om altijd wat lokaal contact (ter waarde van ongeveer 100 tot 200 euro) bij je te hebben, gemakkelijk the pinnen bij een geldautomaat. Wij raden je aan geldautomaten binnenshuis te gebruiken (luchthaven, winkelcentrum, supermarkt). De meest voorkomende banken in zijn FNB, Standard Bank, Nedbank en ABSA. Daarnaast worden Visa, MasterCard en gewone betaalkaarten (indien in "Wereldmodus") vrijwel altijd geaccepteerd in winkels en restaurants in de steden en in de accommodatie (houd er rekening mee dat er een toeslag kan gelden voor het gebruik van creditcards). Het is ook mogelijk om voor de reis een international debit card aan te vrage via Revolut of Wise, om transactiekosten zoveel mogelijk te beperken.

Bekijk de meest recente wisselkoersen op XE.com

Tips per bestemming:

  • In Namibië kan je ook betalen met Zuid-Afrikaanse Randen, aangezien deze valuta 1 op 1 met elkaar staan.
  • De lokale munt in Botswana is de Pula, die je kunt opnemen bij de plaatselijke geldautomaten. Je kunt ook betalen met uw creditcard of een internationale betaalkaart.
  • In Zimbabwe kan je Amerikaanse dollars gebruiken, Zimbabwaanse dollars opnemen of gebruik maken van je credit card.
Welke documenten heb ik nodig voor de reis?
  • Een paspoort dat ten minste zes maanden geldig is (stuur voor de zekerheid een kopie naar je e-mailadres)
  • Africaventura reisdocument
  • Retourticket
  • Creditcard (om geld op te nemen, te betalen en als er een reisverzekering bij zit)
  • Documentatie van je reisverzekering en internationale ziektekostenverzekering
Zijn er verplichte vaccinaties?

Voor toegang tot Zuid-Afrika, Namibië en eSwatini zijn geen inentingen vereist, tenzij je uit een land komt waar gele koorts voorkomt - in dat geval is een vaccinatie tegen gele koorts vereist. Wij raden je aan een arts te raadplegen voor vaccinaties zoals tuberculose, polio, gele koorts, tyfus, hepatitis, enz.


Hoeveel moet ik begroten voor niet inbegrepen maaltijden?

Op onze reizen naar zuidelijk Afrika nemen we in het algemeen altijd het ontbijt en vaak ook het avondeten mee. Het ontbijt is vaak overvloedig met zowel fruit en yoghurt als een hartig en warm ontbijt. Een lunchpauze is niet altijd nodig, daarom laten wij deze maaltijd liever vrij, tenzij de plaats van de lunch echt de moeite waard is. In ieder geval stoppen we waar mogelijk voor een snack of een lichte lunch. Reken op ongeveer 8-12 euro voor de lunch en 15-25 euro voor het diner. Ter illustratie, een goede fles wijn is vaak slechts 10 - 15 euro.

Zijn er speciale toelatingseisen in verband met COVID-19?

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana, Zimbabwe, eSwatini en Tanzania staat volledig open voor gevaccineerde reizigers, er is geen quarantaine of test nodig. Voor niet-gevaccineerde reizigers die naar Zimbabwe reizen is een negatieve PCR-test niet ouder dan 48 uur vereist.

Voor meer informatie en andere bestemmingen bekijk deze pagina.


Heb ik toegang tot internet tijdens mijn reis?

De meeste hotels en restaurants hebben WIFI met een beperkte snelheid, maar wanneer je onderweg bent van plek naar plek zul je geen internettoegang hebben. Het is mogelijk om op de luchthaven een lokale simkaart te kopen om tijdens je verblijf vrijwel overal gebruik te kunnen maken van internet op mobiele telefoon.

Hoe zit het met de veiligheid?

Zoals bij alle bestemmingen raden wij je aan enkele veiligheidsrichtlijnen te volgen wanneer je in Zuid-Afrika reist. Wees gerust dat je gids de groep nooit in een onveilige situatie zal brengen. Wanneer je individueel reist, zorg er dan voor dat dit altijd overdag gebeurt (vermijd reizen in het donker). Het kan geen kwaad je plannen vooraf met uw gids of iemand van de accommodatie te bespreken om er zeker van te zijn dat je niet naar minder veilige plaatsen gaat. Het is vooral belangrijk om op drukke en toeristische plaatsen op je omgeving te letten. Zorg ervoor dat je geen zichtbare of gemakkelijk toegankelijke waardevolle spullen bij je hebt. Wees je er ook van bewust dat afleiding kan voorkomen, dus blijf alert in deze situaties en vertrouw op je gevoel als iets vreemd lijkt.

Hoe zit het met fooien?

In restaurants is minimaal 10% fooi gangbaar. In lodges is er meestal een fooienbus voor het personeel (schoonmaak en bedieding), waarbij een bedrag van zo’n 15 EUR in totaal gangbaar is. Wanneer je hebt deelgenomen aan een activiteit of excursie via de lodge, ontvangen de gidsen een aparte fooi (bijvoorbeeld bij een gamedrive), die je direct kan geven. Ook hier is een bedrag van zo’n 15 EUR gangbaar.

Is het kraanwater veilig om te drinken?

Het kraanwater in Zuid-Afrika en Namibië wordt gezuiverd of komt rechtstreeks uit boorgaten en is veilig om te drinken, hoewel de smaak van plaats tot plaats kan verschillen. Flessen mineraalwater zijn verkrijgbaar in winkels en accommodaties, indien gewenst.

In eSwatini, Botswana, Mozambique en Zimbabwe wordt het leidingwater niet altijd gefilterd, dus bij twijfel vraag hiernaar bij de accommodatie of drink mineraalwater.



2024 Africaventura , een merk van Ventura TRAVEL GmbH

Alle rechten voorbehouden

Emke

Jouw contactpersoon

Emke

Emke